Konsep Takhalluq bi Akhlaqillah sebagai Proses dan Hasil Pendidikan Islam

Authors

  • Giantomi Muhammad UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Nurwadjah Ahmad Eq UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Andewi Suhartini UIN Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.47945/alfikr.v7i1.104

Keywords:

Takhalluq, Morals, Faith, Sufism

Abstract

The concept of takhalluq bi akhlaqillah as a process and outcome of Islamic education provides an idea in shaping a human personality with character. This concept comes from the teachings of Sufism which are exemplified by Sufis as a way to increase the level towards the love of Allah SWT. The purpose of this research is to find the concept of the process and outcomes of Islamic education with the concept of takhalluq bi akhlaqillah which is the basis for the implementation of the Islamic education process. The method used in this research is literature study and content analysis, followed by descriptive-analytic and the last step is descriptive analysis and data interpretation. The results of this study show that Islamic education in the concept of takhalluq bi akhlaqillah emphasizes the process of increasing the faith and devotion that teachers can do and efforts to internalize it in the Islamic education curriculum. Teachers and the Islamic education curriculum are the most important elements in conveying takhalluq bi akhlaqillah attitudes that form human personalities who can love Allah SWT to increase faith and devotion and lead to noble behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Ghazali, I. (2016). Kitab Para Pencari Kebenaran. Jakarta: Turos.

Anwar, S. (2018). Pendidikan Islam dalam Membangun Karakter Bangsa di Era Milenial. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 233–247.

Bagir, H. (2019). Mengenal Tasawuf Spiritualisme Dalam Islam. Jakarta: Naura Books.

Effendi, R., Shaleh, K., & HMZ, N. (2019). Memperibaiki Gonjang-Ganjing Akhlak Bangsa.

Fahrudin. (2016). Tasawuf Sebagai Upaya Membersihkan Hati Guna Mencapai Kedekatan Dengan Allah. Jurnal Pendidikan Agama Islam- Ta’lim, Vol. 14.

Fauzi, N., & Chudzaifah, I. (2017). Konsep Pendidikan Dalam Kisah Nabi Musa as. Dan Nabi Khidir as.(Telaah QS. al-Kahfi ayat 65-82 Dalam Tafsir Al-Mishbah). Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 33-41.

Habibah, S. (2015). Akhlak Dan Etika Dalam Islam. Jurnal Pesona Dasar, 1(4), 73–87.

Hasbiyallah, & Sujudi, N. (2019). Pengelolaan Pendidikan Islam Teori dan Praktik.

Hidayat, K. (2012a). Manusia dan Penyempurnaan Diri (4). Republika.co.id. Diambil dari www.republika.ac.id

Hidayat, K. (2012b, Juli 24). Manusia dan Proses Penyempurnaan Diri (1). Republika.co.id. Diambil dari www.republika.ac.id

Husen, A., Hadiyanto, A., Rivelino, A., & Arifin, S. (2014). Pendidikan karakter berbasis spiritualisme islam (tasawuf). Jurnal Studi Al-Qur’an, 10(1), 1–19.

Inayatulloh, S. (2016). MENIMBANG PENERAPAN PENDIDIKAN ISLAM DALAM SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL. 1(2), 18.

Kasmawati, K. (2019). Implementasi Perencanaan Pendidikan dalam Lembaga Pendidikan Islam. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 138–147.

Lubis, Z., & Anggraeni, D. (2019). Paradigma Pendidikan Agama Islam di Era Globalisasi Menuju Pendidik Profesional. Jurnal Online Studi Al-Qur’an, 15(1), 133–153. https://doi.org/10.21009/jsq.015.1.07

Marzuki. (2015). Pendidikan Karakter Islam (N. L. Nusroh, Ed.). Jakarta: AMZAH.

Masyhuri. (2012). Prinsip-Prinsip Tazkiyah Al-Nafs Dalam Islam Dan Hubungannya Dengan Kesehatan Mental. Jurnal Pemikiran Islam, Vol. 57.

Mustopa, M. (2014). Akhlak Mulia dalam Pandangan Masyarakat. Nadwa, 8(2), 261. https://doi.org/10.21580/nw.2014.8.2.581

Nata, A. (2017). Akhlak Tasawuf dan Karakter Mulia. Jakarta: Rajawali Press.

Nata, A. (2020). Pendidikan Islam Di Era Milenial.

Rouf, A., Yakub, M., & Mohd, Z. (2013). Tafsir al-Azhar dan Tasawuf menurut Hamka. Jurnal Usuluddin, 38, 1–30.

Shihab, Q. (2016). Yang Hilang Dari Kita: Akhlak. Tanggerang: Lentera Hari.

Sholihah, M., Jannah, N., & Afida, I. (2020). Akhlak Tasawuf Dalam Sains Modern. (02), 135–149.

Suryadarma, Y., & Haq, A. H. (2015). Pendidikan Akhlak Menurut Imam Al-Ghazali. At-Ta’dib, 10(2), 362–381.

Tabrani, Z. A. (2014). Isu-Isu Kritis dalam Pendidikan Islam Perspektif Pedagogik Kritis. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 13(2), 250–270.

Tafsir, A. (2011). Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: Rosdakarya.

Wahid, A. (2014). Etika Akademik Dalam Tradisi Ilmiah Di Kalangan Akademisi Iain Ar-Raniry. (128), 122–132.

Downloads

Published

2021-06-14

Issue

Section

Articles