Ilmu dan Agama dalam Perspektif Filsafat Ilmu

Authors

  • Ahmadi Ahmadi IAIN Sorong
  • Afroh Nailil Hikmah IAIN Sorong
  • Agus Yudiawan IAIN Sorong

DOI:

https://doi.org/10.47945/alfikr.v7i1.108

Keywords:

Science, religion, philosophy of science

Abstract

This paper aims to understand the two basic concepts that are the focus of the discussion, namely science and religion through a philosophy of science approach. This approach assumes seeing the foundation that allows the development of theoretical arguments about the nature of science (knowledge, science) and religion studied in the basic concepts of Philosophy of Science. The Philosophy of Science that is meant must have been formulated in a contextual-humanist-sociological manner that is social salvation. So that it can make a significant contribution to humanity as a whole. Thus, the Philosophy of Science will dynamically always be in line with the main mission of Islam, namely rahmatan Lil 'ālamīn.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

(Ed)., H. S. dalam M. C. and S. P. (n.d.). “Scientific Method” dalam The Routletge Companion to Philosophy of Science. Routledge.

(Ed)., J. Z. dalam C. Q. (n.d.). “Hakekat Ilmu Pengetahuan” terjemahan dari What is Science? Oleh Bosco Carvalo, dkk. Dalam Ilmu Pengetahuan dan Metodenya. Yayasan obor Indonesia.

Abd. Wahid. (2012). Korelasi Agama, Filsafat Dan Ilmu. Jurnal Substantia, 14(2), 224–231.

Abdullah, M. A. (2020). Mendialogkan Nalar Agama dan Sains Modern di Tengah Pandemi Covid-19. Maarif, 15(1), 11–39. https://doi.org/10.47651/mrf.v15i1.75

Ahmad Daudy. (1997). Kuliah Aqidah Islam. (Jakarta: Bulan Bintang).

Ankersmit, F. R. (1987). Refleksi tentang Sejarah, judul asli Denken over gesichiedenis, diterjemahkan oleh Dick
Hartoko. PT Gramedia, Jakarta.

Anshari., E. S. (1992). Ilmu Filsafat dan Agama. Bina Ilmu.

Asy’arie., M. (2002). Dialektika Agama untuk Pembebasan Spiritual. (Yogyakarta: LESFI).

Atabik, A. (2014). Teori Kebenaran Perspektif Filsafat Ilmu. Fikrah, Vol. 2, No. 1, Juni 2014, 2(1), 253–271.

Bagir, Z.A., E. al. (2005). Integrasi Ilmu dan Agama, Interpretasi dan Aksi. PT. Mizan Pustaka.

Bakri, H. (1986). Sistematika Filsafat. Jakarta: Wijaya.

Bertocci, P. A. (1955). Introduction to the Philosophy of Religion. Prentice Hall, Inc., New York.

Chalmers, A. (2011). What is this thing Called Science? New York: Open University Press.

Daniel Djuned. (2004). “Konflik Keagamaan dan Solusinya” dalam Syamsul Rijal et.al, Filsafat, Agama dan Realitas Sosial,. (Banda Aceh: Fakultas Ushuluddin IAIN Ar-Raniry).

Darda, A. (2015). Integrasi Ilmu dan Agama: Perkembangan Konseptual di Indonesia. 1, 40.

Endraswara, S. (2012). Filsafat Ilmu. CAPS.

Fanani, M. (2009). Ilmu Ushul Fiqh di Mata Filsafat Ilmu. Semarang: Walisongo Press.

Fanani, M. (2010). Fiqh Kontruksi Madani Hukum Islam di Dunia Modern. LKiS.

Fauzi, N., & Chudzaifah, I. (2019). Pandangan dan Kontribusi Islam terhadap Perkembangan Sains. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 1-8.

Gaarder., B. S. dalam J. (2013). “Filsafat dan Pengalaman” sebuah pengantar dalam Dunia Sophie. Mizan.

Ginting, P., & Helmi, S. (2008). Filsafat Ilmu dan Metode Riset. In USU Press (Issue March).

Hadiwijono., H. (1992). Sari Sejarah Filsafat Barat I. Kanasius.

Hasan, F. (2001). Sejarah Filsafat Barat. Jakarta: Pustaka Jaya.

Hatta, M. (1986). Alam Pikiran Yunani. UI Press.

Kattsoff, L. O. (1992). Pengantar Filsafat. Diterjemahkan oleh Soejono Soemargono dari “Elements of Philosophy.”
Tiara Wacana.

Langer, S. K. (1954). Philosopy in New Key a Study in the Symbolism of Reason Rite of Art. The New American.

Lorens Bagus. (1996). Kamus Filsafat. (Jakarta: Gramedia).

Magins-Suseno, F. (2009). Menjadi Manusia Belajar dari Aristoteles. Yogyakarta: Kanisius.

Muhadjir, N. (1998). Filsafat Ilmu Telaah Sistematis, Fungsional Komparatis. Yogyakarta: Rake Sarasin.

Muslih, M. (2016). Integrasi Keilmuan; Isu Mutakhir Filsafat Ilmu. Kalimah, 14(2), 245. https://doi.org/10.21111/klm.v14i2.615

Muzakkir, H. (2008). Toleransi Beragama dan Mahabbah dalam Perspektif Sufi. Teologia, 23, 125–139.

Nasution, A. H. (1999). Pengantar ke Filsafat Sains. Litera Antar Nusa.

Plomp, T. and D. P. E. (1996). International Encyclopedia of Educational Technology. Elsevier Science Ltd.

Poedjawijatna. (1990). Pembimbing ke Arah Alam Filsafat. Rineka Cipta.

Shadily., J. M. E. dan H. (1996). Kamus Inggris-Indonesia. Diterjemahkan dari “An English-Indonesian Dictionary.” PT. Gramedia.

Siswati, V. L. (2017). Hakikat Ilmu Pengetahuan dalam Perspektif Modern dan Islam. Ta’dibia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 7(1), 81. https://doi.org/10.32616/tdb.v7i1.39

Snijders, A. (2004). Antropologi Filsafat Manusia Paradoks dan Seruan. Kanisius.

Suriasumantri., J. S. (1990). Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar Populer. Sinar Harapan.

Tim Penyusun. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Pusat Bahasa.

Uin, S., & Makassar, A. (n.d.). MEMOSISIKAN ISLAM SEBAGAI AGAMA Abstrak. 83–89.

Wibowo, A. S. (2010). Hidup Sukses Menurut Platon. Yogyakarta: Kanisius.

Wijaya, C. A. (2006). ILMU DAN AGAMA DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT ILMU. FIlsafat, 40(Ilmu dan Agama Dalam Perspektif FIlsafat Ilmu), 174–188.

Wilujeng, S. R., & Diponegoro, U. (2015). ILMU DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT (Suatu Upaya Mengembalikan Ilmu pada Hakikatnya). Humanika, 20(2), 93-102–102. https://doi.org/10.14710/humanika.20.2.93-102

Downloads

Published

2021-06-30

Issue

Section

Articles