Efektivitas WhatsApp Group dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran PAI di SMKN 2 Kota Cirebon

Authors

  • Ahmad Fathuroji IAIN Syekh Nurjati Cirebon
  • Akhmad Affandi IAIN Syekh Nurjati Cirebon
  • Siti Maryam Munjiat IAIN Syekh Nurjati Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.47945/alfikr.v7i1.121

Keywords:

Learning Media, WhatsApp, Interest to Learn

Abstract

The use of learning media must continue as a consequence of the distance between educators and students. This is done to establish a distance learning network in future pandemic Covid-19. This study aims to determine how the use of WhatsApp Group, student learning interest using WhatsApp Group, and supporting and inhibiting factors in increasing student learning interest using WhatsApp Group, especially in PAI subjects at SMKN 2 Cirebon City. To get the data, researchers used qualitative research methods. The informant is obtained from subjects who are determined using purposive and snowballing. The technique of collecting data through observation, interviews, and documentation. The process of data analysis including data collection, data reduction, data presentation, and verification or conclusion. The results show that WhatsApp Group media can assist educators in carrying out their duties, help overcome students' passive attitudes, and help present information and instructions. Students interested in learning can be seen from the interest, involvement, sense of excitement, and attention during the lesson. Supporting factors include the enthusiasm and consistency of educators, facilities, and encouragement for interaction, the ability to use media, and communication problems that can be resolved on the spot. The obstacles include inadequate infrastructure, requiring students to study independently, no face-to-face activities, and difficulties in evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrizal. (2016). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rajawali Press.

Aji, R. H. S. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia : Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM : Jurnal Sosial & Budaya Syar’i, 7, 395–402.

Aminoto, T., & Dani, R. (2018). Pengembangan Model Diskusi Berbasis Whatsapp Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pada Mata Kuliah Fisika Statistik. Edu Fisika : Jurnal Pendidikan Fisika, 3, 23–28.

Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran (20th ed.). Jakarta: Rajawali Pers.

Asmuni. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-9 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy : Jurnnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 7, 281–288.

Basar, A. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-9 (Studi Kasus di SMPIT Nurul Fajri - Cikarang barat-Bekasi. Edunesia : Jurnall Ilmiah Pendidikan, 2, 208–218.

Bensulong, A., Afifah, F. N., & Solikhah, I. Z. (2021). Penggunaan Whatsapp dan Google Form dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMKN Sewon Bantul. Lingua Rima, 10, 85–90.

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2, 55–61.

Fatkhurrozi, A., Amaniyah, I., Rahmawati, I., & Lailiyah, S. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Google Meet dan Whatsapp Group untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-9. Modeling : Jurnal Studi PGMI, 8, 28–42.

Fauzi, A. (2018). Manajemen Media Pembelajaran. Cirebon: Eduvision.

Hamid, M. A., Ramdhani, R., Juliana, M., Safitri, M., Jamaludin, M. M., & Simamata, J. (2020). Media Pembelajaran (T. Limbong, ed.). Yayasan Kita Menulis.

Hikmah, A. N., & Chudzaifah, I. (2020). Blanded Learning: Solusi Model Pembelajaran Pasca Pandemi Covid-19. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 83-94.

Jalinus, N., & Ambiyar. (2016). Media & Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Japar, M. (2018). Teknologi dan Informasi Pendidikan. Jakarta: Laboratorium Sosialdan Politik Press.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bnadung: Remaja Rosdakarya.

Nasution, A. K. P. (2020). Integrasi Media Sosial dalam Pembelajaran Generasi Z. Jurnal Teknologi Informasi Dan Pendidikan, 13, 80–86.

Nurrita, T. (2018). Pengemabngan Media Pembelajaran UNtuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 3, 171–187.

P., A. A. (2019). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Idaarah, 3, 205–215.

Pohan, A. E. (2020). Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah (1st ed.). Purwodadi: CV. Sarnu Untung.

Pramudiyanti. (2021). Mengukur Ketrampilan Diskusi Tertulis diMedia Sosial (WhatsApp) Menggunakan Rubik Penilaian Diskusi. Jurnal Bioterdidik : Wahana Ekspresi Ilmiah, 9, 1–11.

Pratama, H., & Yusro, A. C. (2016). Implementasi Whatsapp Mobile Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pokok Bahasan Pengenalan Komponen Elektronika. JPFK, 2, 65–69.

Pujilestari, Y. (2020). Dampak Positif Pembelajaran Online Dalam Sistem Pendidikan Indonesia Pasca Pandemi Covid-19. Adalah, 4, 49–56. https://doi.org/10.15408/adalah.v4i1.15394

Pustikayasa, I. M. (2019). Grup Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran. JIPAKH, 10, 53–62. https://doi.org/https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v10i2.281

Sari, M. A., & Astuti, F. (2021). Penerapan Pembelajaran Tari dengan Metode Demontrasi Menggunakan Media Aplikasi WhatsApp. Sendra Tasik, 10, 102–110.

Siahaan, M. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan. Jurnal Kajian Ilmiah, Edisi Khus, 1–3.

Slameto. (2018). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya (6th ed.). Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Surya, H. (2009). Menjadi Manusia Pembelajar. Jakarta: PT. Gramedia.

Wahyuni, N. (2018). Peran Penggunaan Grup Whatsapp dam Proses Belajar Mengajar di SMKN Banjarmasin.

Mutakallimin : Jurnal Ilmu Komunikasi, 1, 19–26.

Yaumi, M. (2018). Media & Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Penadamedia Group.

Yensy, N. A. (2020). Efektivitas Pelajaran Statistika Melalui Media Whatsapp Group Ditinjau dari Hasil Belajar Mahasiswa (Masa Pandemi Covid-19). Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5, 65–74.

Downloads

Published

2021-06-28

Issue

Section

Articles