Pengelolaan Satuan Sekolah Umum dan Madrasah dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.47945/alfikr.v7i1.125Keywords:
sekolah, madrasah, akreditasi, mutu pendidikanAbstract
This article aims to explore the normative and philosophical rules regarding the management of primary and secondary school units. This departs from the existence of schools that still need important attention, both public schools under the Ministry of Education and madrasas under the Ministry of Religion. Writing with descriptive analysis method reveals that the rules that discuss this management are contained in the Peraturan Menteri Pendidikan Nasional (Permendiknas) Nomor 19 Tahun 2007 tentang Standar Pengelolaan Pendidikan oleh Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah (Education Management Standards by Primary and Secondary Education Units). The regulation contains several important points that must become the standards of educational institutions, both public schools and madrasas, namely the existence of good and measurable program planning, effective and efficient work plans, periodic monitoring and evaluation, qualified and credible leadership, system good information in school. But these standards are minimum standards that must be met by every manager of an education unit. Philosophically, the provisions on management in the regulation have also been historically related to the philosophy of modern education management. However, education that has not been evenly distributed is also a challenge in fully implementing the regulation.
Downloads
References
Annisa, A. (2018). Implementasi Mutu Di Madrasah Tsanawiyah Muallimin Univa Medan [PhD Thesis]. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Meddan.
Anwar, C. (2014). Hakikat manusia dalam pendidikan: Sebuah tinjauan filosofis. SUKA-Press.
Anwar, H. (2017). Standar Pengelolaan Pendidikan Dalam Perspektif Pengelolaaan Madrasah Aliyah Swasta. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 15–27.
Aziz, I. (2016). Pelaksanaan Standar Nasional Pendidikan pada Sekolah Dasar dan Ibtidaiyah Kota Bukittinggi. Jurnal Performa Olahraga, 1(02), 131–146.
Baharuddin, B. (2017). Pembentukan Karakter Siswa dan Profesionalisme Guru Melalui Budaya Literasi Sekolah. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 21–40.
BANSM. (2017). Instrumen Akreditasi SMA/MA 2017. BANSM.
BNSP. (2007). Permendiknas Nomor 19 Tahun 2007 tentang Standar Pengelolaan Pendidikan oleh Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. BNSP.
Chan, S. M., & Sam, T. T. (2007). Kebijakan Pendidikan Era Otonomi Daerah. Rajagrafindo.
Chandrawati, S. R. (2010). Pemamfaatan E-learning dalam Pembelajaran. Jurnal Cakrawala Kependidikan, 8(2).
Chudzaifah, I. (2019). Supervisi Pendidikan Islam: Telaah Model Pengawasan Madrasah di Kota Sorong. AL-FIKR: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 18-30.
Faishal Haq, M. (2017). ANALISIS STANDAR PENGELOLAAN PENDIDIKAN DASAR DAN MENENGAH. journal EVALUASI, 1(1), 26. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v1i1.63
Hamzah, H., & Yudiawan, A. (2020). Islamic Economic Development in Indonesian Islamic Higher Education. International Journal of Evaluation and Research in Education, 9(1), 77-82.
Hanun, F. (2015). Akreditasi Madrasah Sebagai Kunci Keberhasilan dalam Pemenuhan Standar Nasional Pendidikan (SNP). EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 13(1).
Hartanto, W. (2016). Penggunaan e-learning sebagai media pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 10(1).
Herabuddin. (2009). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Pustaka Setia.
Irawan, Y., Susanti, N., & Triyanto, W. A. (2016). Analisa Dan Perancangan Sistem Informasi Sekolah Berbasis Website Untuk Penyampaian Informasi Sekolah Dan Media Promosi Kepada Masyarakat. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro dan Ilmu Komputer, 7(1), 257–262.
Jamal Ma’mur Asmani. (2012). Tips Efektif Supervisi Pendidikan Sekolah. Diva Press.
Komariah, A., & Triatna, C. (2006). Visionary leadership menuju sekolah efektif.
Kurniadin, D., Machali, I., & Sandra, M. (2013). Manajemen Pendidikan: Konsep & Prinsip Pengelolaan Pendidikan.
M. Ngalim Purwanto. (2002). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Moleong, L. J. (2007). Metodologi penelitian kualitatif edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 103.
Mulyasa. (2003). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E., & Profesional, M. K. S. (2009). Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Kemandirian Guru dan Madrasah. Cet ke-3. Jakarta: Bumi Aksara.
Nurdin, D., & Sibaweh, I. (2015). Pengelolaan Pendidikan Dari Teori Menuju Implementasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Nurochmah, A., Sutisnawati, A., & Wardana, A. E. (2019). Pengelolaan Satuan Pendidikan dalam Rangka Mencetak Insan Generasi Muda yang Unggul di Sekolah Dasar. Jurnal Holistika, 3(2), 73–80.
Prabowo, S. L. (2008). Manajemen Pengembangan Mutu Sekolah/Madrasah. UIN-Maliki Press.
Raharjo, S. B., Yuliana, L., & Yudha, Y. H. (2018). Capaian standar nasional pendidikan sebagai prediktor mutu sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3(2), 129–140.
Wardani, K. W., Loekmono, L., & Supramono, S. (2017). Keterlaksanaan Standar Pengelolaan Pendidikan Di Sma Terakreditasi. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 12–27.