Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di Era Digital Tinjauan Literatur
DOI:
https://doi.org/10.47945/alfikr.v10i1.378Keywords:
Digital Era, Islamic Religious Education, Moral Values, StudentsAbstract
This research aims to analyze the role of Islamic religious education in shaping the character of students in the digital era through a literature review. The digital era has brought significant changes in the thinking patterns, behavior and social interactions of the younger generation. In this context, Islamic religious education has a strategic role in instilling strong moral and ethical values. Through a literature review that includes the latest research, this article explores how Islamic religious education can contribute to the formation of good character and be adaptive to technological developments. Research findings show that the integration of Islamic religious education with digital technology can increase the effectiveness of learning and strengthen the character of students, so that they are able to face the challenges and dynamics of life in the modern era.
Downloads
References
Abdullah, A. (2021). Pendidikan Agama Islam di Era Digital. Bandung: Pustaka Setia.
Aisyah, R. (2020). "Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Tantangan dan Peluang". Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(1), 45-58.
Amalia, R. (2022). "Pengaruh Media Sosial Terhadap Pembentukan Karakter Peserta Didik dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam". Jurnal Komunikasi dan Pendidikan, 14(1), 101-115.
Fitri, L. (2022). "Pengembangan Modul Digital Pendidikan Agama Islam untuk Meningkatkan Keterampilan Abad 21". Jurnal Teknologi Pendidikan, 19(2), 123-137.
Fitria, A. (2022). "Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Teknologi di Sekolah Menengah Atas". Jurnal Inovasi Pendidikan, 17(3), 67-81.
Hamzah, M. (2). "Pengaruh Pendidikan Agama Islam Terhadap Pembentukan Karakter Siswa di Era Digital". Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 123-135.
Hidayat, M. (2020). "Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Melalui Media Digital di Sekolah Menengah". Jurnal Media Pendidikan, 12(4), 145-159.
Kurniawan, B. (2021). "Integrasi Pendidikan Agama Islam dan Teknologi Informasi di Sekolah Menengah Kejuruan". Jurnal Pendidikan Vokasi, 13(2), 77-91.
Mahmud, A. (2021). "Pendidikan Agama Islam dan Pembentukan Karakter Peserta Didik di Era Revolusi Industri 4.0". Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 89-102.
Mujib, A. & Mudzakir, A. (2020). Pendidikan Karakter: Landasan, Pilar, dan Implementasi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Nugroho, H. (2021). "Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Teknologi: Tantangan dan Implementasi". Jurnal Kurikulum Pendidikan, 9(3), 56-69.
Nurhadi, M. (2022). Integrasi Teknologi dalam Pendidikan Islam: Strategi dan Implementasi. Surabaya: UIN Sunan Ampel Press.
Putri, D. (2022). "Penerapan E-Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Masa Pandemi Covid-19". Jurnal Pendidikan Islam, 17(1), 133-146.
Rahayu, N. (2020). "Pendidikan Karakter melalui Pendidikan Agama Islam di Era Digital: Studi pada Sekolah Dasar". Jurnal Pendidikan Karakter, 12(4), 122-135.
Rahmawati, E. (2022). "Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengembangkan Karakter Siswa di Sekolah Dasar". Jurnal Pendidikan Dasar, 23(2), 92-106.
Suryani, T. (2021). "Efektivitas Pembelajaran Online Pendidikan Agama Islam Selama Pandemi Covid-19". Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 67-80.
Syaiful, B. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Islam: Teori dan Praktik. Jakarta: Rajawali Pers.
Wahyuni, S. (2020). "Pemanfaatan Aplikasi Pembelajaran Digital dalam Pendidikan Agama Islam di Era New Normal". Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 112-125.
Yusuf, A. (2021). "Pendidikan Karakter Berbasis Agama Islam di Era Digital: Studi Kasus di Sekolah Menengah Pertama". Jurnal Pendidikan Karakter, 10(3), 75-88.
Zulkifli, M. (2022). Transformasi Pendidikan Agama Islam di Era Teknologi Informasi. Yogyakarta: LKiS.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.