Pengalaman Guru Dan Siswa Dalam Pelaksanaan Salat Dzuhur Berjamaah Sebagai Media Pembentukan Karakter Religius Di SMP Negeri 13 Raja Ampat

Authors

  • zhaahir awalun ismail Institut Agama Islam Negeri Sorong
  • Abdul Azis Khoiri

DOI:

https://doi.org/10.47945/alfikr.v11i1.441

Keywords:

Religious experience, Character education, Congregational Dzuhur prayer, phenomenology, Teachers and Students

Abstract

This research aims to understand the experience of teachers and students in the implementation of congregational Dzuhur prayers as a medium for religious character formation in SMP Negeri 13 Raja Ampat. This research departs from the gap between religious character education policies and their implementation practices in schools, especially in multicultural contexts. The method used is qualitative descriptive phenomenology, with data obtained through in-depth interviews, observations, and documentation. The analysis was carried out through the stages of epoche, phenomenological reduction, and imaginative variation to find the essential meaning of the experience of teachers and students. The results of the study show that congregational Dzuhur prayer is an effective means of forming religious character through discipline, responsibility, and spiritual togetherness. Teachers play the role of role models and facilitators of religious values, while students internalize the values of moral knowing, moral feeling, and moral action. This activity creates an inclusive spiritual climate and fosters a sustainable religious character.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad Raady, Abd. Rahim Yunus, S. (2025). ISLAMISASI DI MALAYSIA DAN BRUNEI DARUSSALAM: SEJARAH, INSTITUSIONALISASI, DAN DINAMIKA KONTEMPORER. DIALEKTIKA Jurnal Pemikiran Islam Dan Ilmu Sosial, 12–28.

Dalakyan, J. S., & Lecturer, S. (2025). CURRENT ISSUES IN THE SPHERE OF SPIRITUAL AND MORAL CULTURE OF YOUTH AND POSSIBLE WAYS TO OVERCOME THEM. SCIENCE AND INNOVATION INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL, 4(5), 79–83.

Dela Maulida, Khoerotunnisa, Galih Permana, F. N. (2025). EPISTEMIC : JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN EPISTEMIC : JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN. EPISTEMIC: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN, 4(1), 164–182.

Febriansyah, R., & Hariry, S. (2025). Peran Agama dalam Pembentukan Identitas Diri Remaja Muslim : Tinjauan Psikologi Agama. JIMU: Jurnal Ilmiah Multidisipliner, 03(03), 1631–1641.

Fonataba, R. L., Rieuwpassa, H. S. J., & Popi, Y. (2024). Pergumulan dan Pertumbuhan Spiritualitas Anak dan Remaja dalam Keluarga Marginal : PENDAHULUAN Kondisi kemiskinan yang melanda banyak keluarga di Indonesia berdampak tidak hanya pada aspek finansial dan pendidikan , tetapi juga sangat memengaruhi kehidupa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(16), 833–841. https://doi.org/10.47134/jpa.v1i2.186.5

Harahap, P. A., Yulianti, L., Siregar, S., Dalimunthe, E. M., Islam, P. A., Keguruan, I., & Syekh, U. I. N. (2024). Peran Guru Pendidikan Islam dalam Meningkatkan Ketaatan Ibadah Siswa. Darul ‘Ilmi, 12(01), 50–65.

Loji, H., Rahman, A., & Ahriani, A. (2025). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membangun Karakter Siswa di SD Negeri 21 Usaha Jaya Kabupaten Raja Ampat. Original Article Peran, 5905–5924.

Masrufah, U. S. M. R. (2025). INTEGRASI KONSEP TA’DIB DALAM PENGEMBANGAN TEORI PEMBELAJARAN: PERSPEKTIF PEMIKIRAN SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS. JSPAI: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 1(1), 25–34.

Maylani, F. N. B. M. (2025). MAKNA BACAAN DALAM SHOLAT SEBAGAI BENTUK KOMUNIKASI TRANSENDENTAL GENERASI Z (STUDI FENOMENOLOGI PADA MAHASISWA KPI UNISA) Fauzi. Jurnal Fakultas Ilmu Keislaman, 6(2), 127–132.

Muhammad Zidan1, Anwar Sa’dullah2, B. B. (2025). PROGRAM PEMBIASAAN SHALAT DZUHUR BERJAMA’AH DALAM MEMBENTUK KARAKTER RELIGIUS SISWA DI SMPN 9 MALANG. VICRATINA: Jurnal Pendidikan Islam, 10(3), 262–268.

Nur, R., Widaty, C., Reski, P., & Azis, F. (2023). Moral Knowing , Feeling , Behavior Dalam Integrasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Smpn 24 Kota Banjarmasin. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 9(2), 1053–1058. https://doi.org/10.58258/jime.v9i1.4979/http

Pramudiantoro, K. M., & Bintang Asmaracha Nindiatma. (2025). Upaya Guru Dalam Mengimplementasi Teori Belajar Sosial Albert Bandura Di Kelas. JURNAL AT-TARBIYYAH: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 9439(June), 17–24.

Ridzky, B., Putra, D., Rahma, S., Nasution, A., Darmansah, T., Jl, A., Iskandar, W., Estate, M., Percut, K., Tuan, S., & Serdang, K. D. (2025). Peran Guru dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Bagi Perkembangan SDM di Sekolah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan , Indonesia. Ebisnis Manajemen, 3(1), 75–85.

Rochmawati, M. N., & Laili, N. (2024). HUBUNGAN DAILY SPIRITUAL EXPERIENCE DAN DUKUNGAN SOSIAL DENGAN KESEJAHTERAAN PSIKOLOGIS MAHASISWA FAKULTAS PSIKOLOGI & ILMU THE CORRELATION BETWEEN DAILY SPIRITUAL EXPERIENCE AND SOCIAL SUPPORT WITH THE PSYCHOLOGICAL WELL- BEING OF STUDENTS IN THE FACULTY. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Dan Konseling Islam, 7(3), 761–778.

Rosyadi, M. I. (2022). Artikulasi Pendidikan Menuju Spiritual Paedagogik (Sebuah Rekontruksi Model Menurut Al-Qur’an) Moh. An-Nafah Jurnal Pendidikan Dan Keislaman Vol., 2(1), 17–22.

Sufia, Neng, N. H. (2025). MEMBANGUN KARAKTER RELIGIUS MELALUI KURIKULUM MERDEKA PAI : KAJIAN DESAIN , STRATEGI , DAN IMPLEMENTASI BUILDING RELIGIOUS CHARACTER THROUGH THE INDEPENDENT PAI CURRICULUM : A STUDY OF DESIGN , STRATEGY , AND IMPLEMENTATION. Kreatifitas Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 14(1), 49–65. https://doi.org/https://ojs.diniyah.ac.id/index.php/Kreatifitas/index

Sumantri, Z., Hidayat, M., Kurniawaty, I., Maftuh, B., & Ganjar, M. (2025). Integrasi Teori Lickona dan Kolb Dalam Pembentukan Karakter Dermawan Melalui Program Sedekah Harian : Studi Literatur. JURNAL LOCUS: Penelitian & Pengabdian, 4(10), 10079–10088.

Suryatama, H., Saputra, S. A., & Siswanto, D. H. (2025). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Kurikulum Sekolah Menengah Atas sebagai Upaya Pencegahan Radikalisme. Jurnal Bersama Ilmu Pendidikan, 1(2), 72–80. https://doi.org/10.55123/didik.v1i2.23

Thomas Seingo Ngongo. (2024). PERAN SEKOLAH DALAM PEMBINAAN NILAI- NILAI AGAMA DAN SOSIAL PADA SISWA SDK WOLOMELI. Jurnal Analisis Pendidikan Sosial (JAPS), 1(5), 1–11.

Downloads

Published

2025-06-30

Issue

Section

Articles